Trophy 1993 - Hans van Bentem

Monumentaal ‘Luid en duidelijk’ aanwezig. De vaassculptuur op een van de heuvels in het Hoge Bergse Bos trekt alle aandacht naar zich toe. Het in vele opzichten kleurrijke keramische kunstwerk in de vorm van een beker met daar bovenop het beeld van een duidelijk goedgetrainde sportman die de bicepsen toont, is met recht een ware ‘Trophy’. Niet te missen. En dat was dan ook de bedoeling.

Een herkenningspunt moest het zijn. Een entree naar het Hoge Bergse Bos. Een betekenisvol identificatiepunt in het gebied. Met die wensen van het Recreatieschap Rottemeren in het hoofd, ging Van Bentem aan de slag en creëerde zijn ‘Trophy’. Het werk is onder andere geïnspireerd op de vele sporten die in het Hoge Bergse Bos beoefend worden. Bekijk ook de afbeeldingen en laat uw fantasie de vrije loop. Het recreatieschap geeft beeldende kunst al jaren een belangrijke plaats in het recreatiegebied. Dit was in 1993 de eerste in een reeks van kunstopdrachten.

De techniek Het keramische beeld is geheel uitgevoerd in wit glazuur, de schilderingen in majolica techniek en het beeld bovenop is goud geglazuurd. Majolica – Italiaans voor geglazuurd aardewerk – is een grof en bros soort keramiek met een bont gekleurde beschildering. Bij majolica wordt op een nog ongebakken witte glazuurlaag, kleurpigment geschilderd. Daarna word het bedekt met transparant glazuur en dan gaat het de oven in. Dankzij deze bewerkingswijze blijven lichte kleuren zoals geel goed zichtbaar. De techniek is ontstaan in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Toen aan het einde van de 15e eeuw de Moren uit Spanje werden verdreven, verhuisde een deel van de aardewerkproductie naar Faience in Italië.

Achtergrond en visie van de kunstenaar Hans van Bentem is in 1965 in Den Haag geboren. Hij genoot zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag, afdeling Monumentale Vormgeving (1983-1988). Hans van Bentem is echt een monumentaal kunstenaar. Niet alleen zijn keramische sculpturen, maar ook zijn schilderijen en objecten van glas zijn veelal groot. Zijn voorkeur gaat uit naar kunst op openbare plaatsen, liefst in de buitenlucht. Goed zichtbaar voor iedereen. Hij wil mensen heel direct raken: “Het gaat er niet om wát ze van mijn beelden vinden, maar dát ze er iets van vinden”. Kijkt u zelf wat je ervan vindt.

Adres

Trophy 1993
Hoge Bergse Bos
Bergschenhoek